Adevăr sau provocare?

(„Vinovat. Nevinovat” de Gelu Colceag şi Vlad Corbeanu, regia Gelu Colceag, Teatrul Mic, Bucureşti)

1

„Vinovat. Nevinovat” este unul dintre cele mai surprinzător plăcute texte de spectacol din ultima perioadă. Semnat de Vlad Corbeanu şi Gelu Colceag şi pus în scenă de acesta din urmă, el este nu numai ofertant pentru actori, ci beneficiază de o strictură teatrală solidă, cu un remarcabil echilibru între umor, dramatism, cinism, emoţie şi suspans.

Doisprezece juraţi sunt închişi într-o încăpere a tribunalului în scopul de a analiza obiectiv şi a formula o opinie unanimă asupra vinovăţiei sau nevinovăţiei unui tânăr de etnie romă, acuzat de uciderea tatălui său adoptiv. O decizie ce se anunţa deloc problematică în favoarea verdictului „vinovat” se complică atunci când unul dintre juraţi face opinie separată. Pe rând, sunt reevaluate faptele, reanalizate probele, îşi face loc îndoiala. Astfel, în cele din urmă rezultatul va fi unanim invers.

Numai că pentru cel inculpat este deja prea târziu.

În această încleştare de orgolii şi argumente, fiecare personaj îşi manifestă de fapt personalitatea, caracterul, confruntarea devenind tot mai spectaculoasă, cu atât mai mult cu cât cei doisprezece decidenţi sunt oameni cu profesii, convingeri, mentalităţi diferite şi, în consecinţă. abordări extrem de subiective.

2

De altminteri, acesta este şi unul dintre elementele interesante pe care le propune subiectul piesei: cât de obiectiv poţi rămâne în procesul de determinare a unei vinovăţii, cu atât mai mult cu cât de decizia ta depinde soarta unui om? Sunt probele de la dosar suficiente? Dar depoziţiile martorilor, cât de imparţiale sunt? Cât de mult se schimbă perspectiva propriei analize în clipa în care în judecata rece, obiectivă, îşi fac loc experienţa de viaţă, intuiţia sau empatia?

Temeinic rodat în orchestrarea textelor dramatice care sub aparenţa agreabilului, sapă adânc în conştiinţa spectatorului, regizorul Gelu Colceag a adus împreună actori din generaţii şi cu stilistici diferite şi a izbutit o creaţie valoroasă, unitară care din punct de vedere interpretativ are şi nişte vârfuri, respectiv Vlad Logigan, Doru Ana, Dana Deminski, Marin Grigore, Manuela Hărăbor. Poate nu întâmplător e vorba de cei care beneficiază de partituri de o mai mare întindere ceea ce implicit le oferă un spaţiu de manevră / manifestare mai larg.

În concluzie, „Vinovat. Nevinovat” – un text dramatic interesant, captivant, cu accente majore, convingător materializat într-un spectacol cu ritm, tensiune şi actori cu farmec, adevăr şi talent. O tulburătoare radiografie socială, umană, individuală.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat: