Murphy nu crede în lacrimi

(„M de la Murphy”, un spectacol de Andrea Gavriliu, Teatrul Naţional I. L. Caragiale, Bucureşti)

Văzută din perspectiva lui Murphy, lumea e cumplit de paradoxală şi de nemiloasă, iar fericirea de-a dreptul imposibilă. Codul său de legi este la fel de paradoxal, şi presupune în egală măsură detaşare şi calmă asumare a eşecului. Oricum ai lua-o şi oricât te-ai strădui, soarta îţi va fi potrivnică. Lucrurile vor ieşi prost, dar prost-prost, atât de prost încât mai prost nu se poate, deşi întotdeauna mai răul e nu numai posibil, ci chiar iminent. Spre deosebire de succes, eşecul poate fi mult mai variat şi mult mai previzibil. Şi iată-l pe Murphy, sursă de inspiraţie pentru un spectacol dans/teatru în mişcare.

Opt performeri (căci e vorba de show dar şi de performanţă la cel mai înalt nivel) –  Alexandru Chindriș, Eva Danciu, Roxana Fânață, Mariana Gavriciuc, Pedro Aurelian Gâfei, Flavia Giurgiu, Ciprian Valea, Tavi Voina – construiesc şi deconstruiesc un puzzle alcătuit din replici, gesturi, atitudini, poze şi semne teatrale. Privit de departe (sau, dimpotrivă, de foarte aproape), Murphy rămâne un pretext la fel de valabil ca oricare altul. Adică, da, recunoaştem mixul reconfortant de umor, cinism şi discurs frust dar stilul, personalitatea Andrei Gavriliu bat orice pretext, fie el celebru sau nu. Mai pe româneşte, de data asta totul a pornit de la Murphy dar nu înseamnă că fără tema-sursă spectacolul nu s-ar fi născut şi nu s-ar fi făcut mare.

Andrea Gavriliu reuşeşte să fie mereu proaspătă. Creativitatea ei atât de bogată nu îţi dă sentimentul adesea indigest al elaborării atente. Dimpotrivă, concepţia regizoral-coregrafică îmbracă mantia diafană, fragilă şi cu atât mai impresionantă, mai valoroasă, a improvizaţiei. Dansul e bucurie, e instinct, e libertate, fascinaţia începutului, a experimentului. Fiind un alt tip de comunicare, se caută nu adevărul rostirii, cu o cât mai percutantă, robustă, dinamică rostuire adică trăire prin trup, în şi în afara şi uneori chiar în pofida lui.

În acest context, nu perfecţiunea sincronului contează, nici ţinuta ireproşabilă. Accidentul împlineşte demersul artistic şi păstrează povestea într-un cadru agreabil, fresh, imprevizibil de work-in-progress. Corpurile „electrocutate”, trecerea de la frângerea bruscă la fluiditatea aproape „clasică”, amestecul surprinzător de emoţie şi umor, ludic şi poetic, graţie şi forţă fac din „M de la Murphy” un diamant multifaţetat ce dă senzaţia inepuizabilului.

Am convingerea că dacă Andrea Gavriliu ar fi provocată la un maraton de dans, l-ar putea susţine fără dificultate. Şi principala explicaţie este fireşte, pasiunea, dar şi o autentică şi fertilă curiozitate, înţelepciunea, curajul şi tandreţea cu care priveşte lumea şi încearcă să ne-o povestească şi nouă.

Acest spectacol este o victorie uriaşă (a 16-a producţie din cadrul generosului proiect 9G la TNB), izbutită în vremuri complicate (dar, apud Murphy ce-i mai rău abia urmează; vă amintiţi desigur celebrissima „Zâmbeşte, mâine va fi mai rău”). Mai mult, „M de la Murphy” este un fel de E.T. în peisajul destul de prăfuit de pe orbita noastră teatrală. Cum premiera a avut loc pe acoperişul Naţionalului bucureştean, nu m-ar fi mirat absolut deloc, dacă la final o navă spaţială ar fi aterizat pe scena Amfiteatrului şi i-ar fi dus pe cei opt protagonişti, plus Andrea Gavriliu, Alexandru Petre (scenografie) şi Cristian Simon (light design) la ei acasă, respectiv înapoi în viitor.

Nu e exclus ca mâine să fie mai rău. Dar şi mai sigur e că unii dintre noi experimentează deja un mâine electric, open minded şi viu. Personal, le mulţumesc că ne-au vizitat.

Lăsaţi-vă contaminaţi de încredere, optimism şi febra descoperirii. „Ideea e să mori tânăr, dar cât mai târziu posibil!” (Murphy dixit).

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s