Între agonie şi exaltare, sacrificiul amânat

(„Martiri” de Marius von Mayenburg, regia Vlad Massaci, Teatrul Mic, Bucureşti)

1.jpg

Pubertatea – dincolo de vârstă – se dovedeşte a fi un tărâm al confruntărilor, rătăcirilor, aventurii, un purgatoriu între inocenţa copilului şi responsabilitatea maturului, câmp de război cu sine şi cu lumea, ultima şansă de răzvrătire împotriva conformismului, a condiţionărilor şi a viitorului care nu se anunţă mai brav decât prezentul.

Eroul piesei lui Marius von Mayenburg este înainte de orice o conştiinţă, o voce tăioasă, cumplită ce demască complicităţi, un caracter contondent, agresiv, asocial, incoruptibil în plan afectiv. Închis în propria minte ca într-o celulă de maximă siguranţă, Benjamin vorbeşte cu cei din jur în sentinţe definitive. Supremul lui curaj constă în autoizolare şi – atunci când nu se poate altfel şi este nevoit să se afle în mijlocul comunităţii – transmiterea unor mesaje apocaliptice, în care nu îşi află loc nici compasiunea, nici solidaritatea, nici mântuirea. Umanitatea însăşi pare suspendată. Existenţa lui Benjamin se consumă într-o cameră de autotortură în care îşi este sieşi dar şi lumii călău.

Sigur, textul aduce în dezbatere şi rolul şcolii, al familiei, valoarea şi impactul metodelor educative dar şi ale comunicării între generaţii, raportul dintre raţiune şi impuls, religie şi ştiinţă, credinţă şi experiment, semnificaţia prieteniei, a alterităţii, problematica sexualităţii etc. Un mesaj actual, puternic şi complex, o fotografie în alb-negru a răului insidios, ideologizat, radicalizat şi a „binelui” formal, aseptic, dogmatizat. „Martiri” reprezintă o mostră de derivă, de derapaj ce fascinează şi adună adepţi. Luciditatea nu mai ajută, teoriile, revoluţionare altădată, azi sunt anoste. În numele iubirii universale se pune la cale crima.

2.jpg

Alături de unul dintre cei mai creativi şi mai prolifici scenografi ai momentului (Iuliana Vîlsan), Vlad Massaci dă un chip şi o viziune convingătoare materialului dramatic. Sunt estompate sau de-a dreptul eliminate eventuale trimiteri temporale sau de loc. Plastic, ne aflăm într-o atmosferă ce aminteşte de zona SF, un postrealism în care se regăsesc şi emoţia, şi tandreţea şi dorinţa de a fi iubit, admirat, imitat.

Spectacolul conservă şi transmite şi ceva din valenţele poetico-eseistice ale textului, ca şi un remarcabil paradoxal climat de intimitate, implacabil şi sumbru. Indiscutabil, distribuţia este una valoroasă, omogenă şi eficientă. Se detaşează Rareş Florin Stoica într-o partitură deloc simplă pe care o interpretează cu siguranţă, varietate a mijloacelor, robusteţe şi un convingător mix de candoare, laşitate şi amară împăcare cu soarta.

3.jpg

Dar, mai presus de orice, „Martiri” este spectacolul care ne face cunoştinţă cu un senzaţional actor. Alex Bogdan îşi construieşte personajul cu minuţiozitate şi o preţioasă cerebralitate, e stăpân pe intenţii, expresiv, elocvent în gesturi, tăceri, priviri. Rar mi-a fost dat să văd o asemenea concentrare pe sensuri, un atât de echilibrat dozaj. Nu întâmplător Alex Bogdan este şi un regizor talentat.

Alex reuşeşte să întruchipeze nu numai un om, ci şi exponentul unei lumi, unei excesive, crude, raportări la Celălalt. Benjamin este un spectacol în sine, mereu la rampă, magnetic, diabolic şi totuşi insuportabil de nevinovat. Singurul meu regret este că, atât cele două domnişoare din dreapta mea care s-au conversat non stop, cât şi cuplul matur din spate care se hlizea ca la Candid Camera, nu vor şti niciodată ce au pierdut. Deşi, dacă stau bine să mă gândesc sunt salvaţi: ca să pierzi ceva trebuie ca mai întâi să fi avut acel ceva.

 

 

Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s