Se poate face politică spunând adevărul?

CORIOLANUS.-credit-foto-Livia-Vișănescu-7-Copy.jpg

(„Coriolanus” de William Shakespeare, regia Alexandru Darie, Teatrul Bulandra, Bucureşti)

Atunci când le pică bine, oamenii politici folosesc fraze gen „e nevoie de întoarcerea la popor” sau „poporul are întotdeauna dreptate”. Dacă dăm deoparte stratul de ipocrizie şi oportunism, lucrurile stau un pic altfel. Politicienii măgulesc, „vrăjesc” şi „cumpără” electoratul în scopul de a ajunge la putere, iar poporul, nu de puţine ori, e superficial, indolent şi ingrat.

Caius Martius, un general care face cât o armată întreagă, câştigă bătălii îngrozitoare, acoperindu-se de răni dar şi de glorie. Înnobilat cu supranumele Coriolanus, se va întoarce la Roma victorios şi va fi primit asemenea unui zeu. Eroul nostru e orgolios şi mai ştie că admiraţia semenilor e trecătoare. De aceea, iniţial refuză „să cerşească” plebei o recunoaştere politică, răsplata unei funcţii de reprezentare. La insistenţele mamei, o va face. Numai că la prima manifestare de personalitate, concetăţenii lui – lesne manipulabili – îl vor trăda şi îl vor trimite în exil. Coriolanus ajunge în ţinuturile duşmanului său de moarte alături de care îşi va orchestra o răzbunare ce se va întoarce împotriva sa.

CORIOLANUS.-credit-foto-Livia-Vișănescu-8-Copy.jpg

O istorie tragică la fel de actuală după 2000 sau după 400 de ani, astăzi ca oricând. Shakespeare ne propune un complex de teme de meditaţie iar Alexandru Darie izbuteşte un spectacol profund uman, acut, cu o atmosferă fabuloasă şi o contagioasă tensiune în transmiterea mesajelor scenice.

Regizorul mărturisea „Coriolanus reprezintă întoarcerea mea la teatru politic”. E vorba, în plus, şi de o revenire la teatru-spectacol, la sincretism, la forţa şi impactul imaginii, la o fascinantă dezbatere care mizează deopotrivă pe mintea şi pe conştiinţa spectatorilor. O montare răvăşitoare, surprinzătoare care ne cam scutură din convingeri şi ne chestionează certitudinile morale.

Muzica lui Cristian Lolea care nu „acompaniază”, ci „ecranizează”; scenografia semnată de Octavian Neculai în care se regăsesc şi arena şi manejul şi pasarela şi colţurile de taină ale unui oraş în care se ţes conspiraţii pe traseul dintre For/Piaţă şi Senat; costumele Liei Manţoc care învăluie dezvăluind şi subminează discret conceptul de localizare recompunând spaţii şi epoci.

IMG_3294.jpg

Şerban Pavlu dă personajului titular dimensiune, relief, adevăr, şi echilibrează statutul de erou invincibil, trufaş, semizeu cu slăbiciunile, vulnerabilităţile şi stângăciile umane care îi vor şi determina destinul tragic. Personajul său are şi tandreţe şi umor, transmite şi emoţie şi cruzime, un biruitor fără soclu guvernat în tandem de demonul mândriei şi de apostolul virtuţii; Camelia Maxim – un seducător balans între fragilitate, senzualitate şi forţă (excepţională imaginea din ultima parte, o Pieta pe invers în care fiul îşi ţine în braţe mama copleşită de disperare); Ana Ioana Macaria într-un excepţional personaj-surpriză; Gigi Ifrim şi Ionel Mihăilescu – un cuplu de bufoni fără scrupule, caricaturi înfiorătoare, produse cinic-hilare ale unui sistem obişnuit să devoreze; Radu Amzulescu în cel mai bun rol al său din ultimii ani, construit cu rigoare, variaţie şi farmec; Antoaneta Cojocaru şi Romeo Pop – dublu contrapunct, veritabili prim-solişti ai unui ansamblu impresionant. Remarcabilă „figuraţia” care transfigurează, asumă şi potenţează.

„Coriolanus” este o megaproducţie îndelung aşteptată care redeschide apetitul pentru magia, consistenţa şi impactul teatrului ca „oglindă a vieţii”; un spectacol care revitaliează peisajul nostru teatral conferindu-i un plus de fermitate, personalitate, măreţie şi catarsis. Lasaţi-vă telefoanele la garderobă! Tot ce e esenţial, tot ce e obligatoriu să se întâmple în următoarele patru ore, se va petrece pe scenă. Şi garantez că va lăsa urme.

Credit foto: Livia Vişănescu.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s